Historien om hur vi blev med en Vindö

 Det här är historien om en ägares vedermödor för att komma i sjön efter många år på land. Det började med en fundering om att köpa något enkelt, en styrpulpetbåt som man dessutom kan åka vattenskidor vore kanske inte så dumt, lite kittlande att känna fartvind och vattenstänk i ansiktet. Att minnet finns kvar från den Forslundsracer som var i ägo på mitten av sjuttiotalet, gjorde suget inte mindre. Sagt och gjort, bläddrande bland annonser på Blocket, ”studiebesök” på div. Båtfirmor efter vad som möjligen kunde uppfattas som kampanj. Efter en tids letande hittade vi en styrpulpet som verkade var välbyggd, gick bra i sjön. Men, lite nyfiken är man i alla fall att se vad man kan få för andra båtar i samma prisläge. En båt som stack ut relativt tidigt på Blocket var en Vindö 32. Vi hade sedan tidigare erfarenhet av Vindö-båtarna som en välbyggd och vackra med en klassisk design. Förvisso hade vi ingen direkt seglingsbakgrund, men å andra sidan skall man väl börja nå´n gång.

Vi konstaterade snabbt att just detta exemplar drabbats av ägarens bristande intresse för underhåll, kraftiga rötangrepp på skottet mot ruff, kass teak i sittbrunn mm, gjorde att vi en aningen missmodiga åkte hem. Efter några dagar gjordes en ny koll på Blocket, återigen dök en Vindö upp, inte nästgårds utan i Råå utanför Helsingborg! Efter ett telesamtal med en  båtmäklare som utlovade en hyggligt fin Vindö, dock med sliten sittbrunn och behov av ny lack. Bestämdes att packa bilen och ta en sväng till Skåne, å ena sidan hade vi semester och barnen hade ju inte varit i Skåne tidigare, så iväg åkte vi mot ett osäkert mål…

Väl framme i Råå var det inte svårt att hitta båten, hon stod snyggt och prydligt uppallad på land, fin i skrovet utan tillstymmelse till skador, överbyggnaden var sisådär, jovisst, den var i behov av en renskrapning, sittbrunnen såg hemsk ut, men i övrigt var hon fin. Invändigt nästan om ny. Vi fick kontakt med Rune på Råå varv som vänligt och hjälpsamt gick igenom båten tillsammans med oss, hans rekommendation var KÖP! Och så blev det, vi skrev raskt på papper och betalade handpenning samma dag. Överenskom att båten skulle levereras till Fisksätra varv utanför Stockholm.

Nästföljande dag tillbaks till ”vår” båt för att titta över vilka akut behov som förelåg inför sjösättningen. Det som var mest akut vara att bottenmåla och ge skrovet någon form av skyddande vaxhinna, överbyggnaden och sittbrunnen bedömde vi skulle klara sig till hösten.

Efter ca 3v från att handpenning betalats kunde vi starta motorn och lägga loss från Fisksätra. Att få styra ut sin egen båt var en obeskrivlig känsla. När seglen hissades för första gången, och motorn kunde stängas av på Baggensfjärden var lyckan fullkomlig. Att vi inte hade någon erfarenhet av segling kändes inte besvärande, den nyvunna känslan av att vara båtägare igen var allt för påtaglig...

   

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.